tiistai 17. huhtikuuta 2012

Kiukkua ja ärsytystä

Voi että on taas kiehunut viime päivinä!

Luulisi, että 9-luokkalaisilla olisi jo jonkinlaista käsitystä asioitten hoitamisesta ja vastuuntuntoa. Mistään ylimääräisestä vaivannästä en edes haaveile, mutta että edes se minimi hoidettaisiin. Vaan kun ei!

Yhdessä ysiryhmässäni on tapana jättää aamun kieltentunnit väliin. Muutama oppilas katsoo, että tunnit ovat vapaaehtoisia eikä niillä tarvitse käydä. Luvattomat poissaolothan pitää tietysti jollain tapaa korvata. Vaan kun ei tulla korvaamaan silloin kun on sovittu. Annettuja tehtäviä ei palauteta. Jälki-istunnot istutaan, mutta käytös jatkuu samanlaisena. Silloin harvoin kun tunnille vaivaudutaan, siellä lähinnä torkutaan. Mikään ei tunnu oikein hetkauttavan. Pari oppilasta lintsasi kokeesta sillä seurauksella, että kokeesta tuli automaattisesti nelonen. Enää muutama viikko ja minä päätän päästötodistusarvosanat, mutta se ei juuri tunnu oppilaita kiinnostavan.

Huomenna on jälleen oppilaitten puhuttelut ja puhelinkierros vanhempien kanssa taas edessä. Mutta nyt kyllä minä aion ampua kovilla: luvassa on suullinen nelosvaroitus jokaiselle. Huolimatta siitä, että näillä lintsareilla on pohjalla jopa kaseja tai ysejä englannista. (En tahdo arvostella sijaistani, mutta en kyllä tajua, että millä meriiteillä!)

Jos heidän ei tarvitse käydä tunneilla, ei minun tarvitse antaa heille hyväksyttyä arvosanaa. Tai kyllähän se vitonenkin päästötodistuksessa kirvelee, jos taidot muuten ehkä riittäisivät kiitettävään.

Murrrr!!!!


3 kommenttia:

  1. Me opettajat annamme aivan liian vähän nelosia :( Reippaasti moisesta käytöksestä ja laiskuudesta olisi syytä antaa nelosia, mutta armovitonen on niiin paljon helpompi. Toisaalta meillä ainakin vastaan hankaa rehtori ja erityisopekin; armovitonen nelosen sijasta :(

    VastaaPoista
  2. Hylätty on aika hankala loppujen lopuksi antaa, sillä ihan pelkkään käytökseen sitä on vaikea nojata, jos oppilaalta on edes jotain kohtalaisia koenumeroita olemassa. Ärsyttää sitten oppilaitten ylimielinen käytös, kun luulevat voivansa tehdä ihan mitä vaan "kun pelkkä koenumero riittää". Ähh.. alkaa varmaan kevätväsymys jo painaa!

    VastaaPoista
  3. Olisikohan "kieltenopettajan" syytä katsoa peiliin?

    Voisiko sittenkin olla niin, että sijaisen arvosanat olisivat ne oikeat osaamisen mittarit?

    "Kieltenopettajan" näkemykset, käytetty kieli ja se kirjoituksesta paistava tosiseikka, että oppilaiden ja (TÄMÄN) kyseisen opettajan välillä on täysin avoin konflikti ei anna kuvaa tasapainoisesta ihmisestä, jonka pitäisi olla opettajana.

    Ilmeisesti tähän pitkää sijaisukseen oli joku syy (sijainenhan/sijaiset oli toiminut jopa arvosanojen antajana) ja vaikka ei olisi ollutkaan, niin...

    VastaaPoista