lauantai 14. kesäkuuta 2014

Tukariohjaajaksi

Kesälomaa on kulunut pari viikkoa ja alan selvästi olla palautunut kevään rutistuksesta. Aikaa ja intoa esimerkiksi käsitöihin ja lukemiseen on taas alkanut löytyä. Kun ottaa huomioon nämä oman jaksamisen rajoitukset, voi olla, että osa teistä lukijoista ajattelee, että ei ollut viisas päätös suostua tukariohjaajaksi syksyksi. Lupasinpa kuitenkin :)

Oikeastaan tukaritoiminta on jotain sellaista, missä todella haluan olla mukana. Haluan päästä vähän pintaa syvemmälle oppilaitteni kanssa. Tykkään järjestää toimintaa ja touhuta erilaisissa projekteissa. (Lueskelin juuri tukaritoiminnan kansiota ja siellä mainittiin, että ohjaajan tehtävänä on myös rajata osallistumista eli jos joku oppilas haalii itselleen liikaa tekemistä, on ohjaajan tehtävä tarvittaessa vähentää sitä vastuuta ja auttaa jaksamaan. Kukahan ohjaajalle tekisi saman? :) )

Minua kuitenkin ihan vähän huolettaa.

Meillä on ollut aika aktiivista tukaritoimintaa ainakin viime vuosien ajan. Meillä on ollut tosi ihanat ja aktiiviset ohjaajat tukareille ja nytkin meitä on syksyllä kaksi ohjaajaa, joten ihan pelkästään minun harteilleni tämä ei jää. Mutta. Molemmat vanhat ohjaajat lopettivat kokonaan meidän koulussa. Eikä tukaritoiminnasta ole pidetty minkäänlaista "pöytäkirjaa", ei toimintasuunnitelmia  tai -kertomuksia, ei edes kalenteria. Ainoat toimintatiedot mitä minulle annettiin on yhdelle A4:lle listattuna mitä missäkin kuussa on tehty: "koulutus", "kummiluokkatunnit", "ryhmäytys" jne. Ei mitään mitä nämä sisältävät. (Kumpikin ohjaajana toimineista lähti koulusta vähän odottamattomasti ja epätavallisista syistä, joten tiedonsiirto jäi siksi vähäiseksi. Siitä en moiti kumpaakaan. Pienestä systemaattisesta toimintakertomuksen puutteesta kyllä ehkä vähän...)

Nyt minulla on sitten syksyksi kansio ja kourallinen oppilaita, joiden muistissa tietysti on mitä viime vuonna on tehty, mutta oppilaiden muistin nyt tietää ;) Rehtorilta sain kyllä luvan hankkia koulutusapua MLL:n piiristä - onneksi, sillä koulutuspäivä on jo päätetty heti koulun alkuun! Silti vähän jännittää. Tukaritoiminta on kuitenkin aika erilaista kuin opettaminen. Sitä ei oikein tehokkaasti pysty pyörittämään sellaisella "ottakaa kirjat esiin ja tehkää tehtäviä järjestyksessä" -metodilla, jolla kuitenkin valmistelemattomankin oppitunnin saa sujumaan ihan suhteellisen mutkattomasti.

Ja jostain pitäisi kai luopuakin, että aika riittää ja jaksaa. Tiedän kyllä mikä se on (se on se yksi luottamustoimi yhdessä harrastukseen liittyvässä jutussa), mutta sellaisestakaan ei ihan voi noin vaan lähteä kävelemään. No, tässä riittää kesän ajaksi pohdittavaa!

2 kommenttia:

  1. Kannattaa käydä MLL:n tukariohjaajakoulutus. Kävin ite tuon, kun aloittelin tukariohjaajana ja se oli kyllä todella hyödyllinen. Tuli paljon tietoa juurikin noista erilaisista jutuista ja mieletön kasa ideoita.

    Jos teidän koululla on uusi MLL:n tukarikansio, niin siinä on myös hyvin listattu erilaiset jutut. Koulutusrunko löytyy kansiosta, joten sen pohjalta on kohtuullisen helppo rakentaa koulutusta eteen päin, jos MLL:n vetäjät vetävät vain osan koulutuksesta.

    Siihen kannattaa varautua, että oppilaat haluavat järjettömän uskollisesti noudattaa kaikkia vanhoja perinteitä ja niiden muuttaminen onkin hieman haastavaa.. Mutta kannattaa silti tarkastella noin ohjaajien vaihtuessa vanhoja käytänteitä ja juttuja, nyt teillä nimittäin on erittäin oivallinen tilaisuus muuttaakin asioita. Joka tapauksessa tukaritoiminta on aina ohjaajiensa (ja toki tukareiden) näköistä. Ja kivaahan se on, vaikkakin välillä vähän turhankin aikaa vievää. Mukavaa tukariohjailua :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos vinkistä :) Olin katsellutkin jo vähän, että syksyllä on noita koulutuksia. Tosin pääsen vasta vähän myöhäisempään koulutukseen osallistumaan, joten ihan alkuun ei siitä vielä ehdi olla hyötyä. Tukarikansio minulla onkin kesälukemisena :D

    VastaaPoista