keskiviikko 22. elokuuta 2012

Teemana hyvät tavat

Joka syksyn alussa lukuvuosisuunnitelmaan kirjataan yleisiä tavoitteita tai teemoja lukuvudelle. Klassisia teemoja ovat yrittäjyyskasvatus, ympäristön suojelu tai kansainvälisyys. Vuoden aikana sitten toteutetaan tai ei toteuteta teeman mukaisia tapahtumia ja tempauksia. Käytännössä teemat taitavat päätyä yleensä ainoastaan sen suunnitelman koristukseksi ja keväällä, kun suunnitelmaa käydään läpi, arvioidaan teeman toteutumista "olihan meillä silloin se yks vierailija, eiks se nyt vähän niin ku yrittäjyyttä ollu?" -tyylisillä yritelmillä.

Meillä on parin vuoden ajan lukuvuosisuunnitelmaan kirjattu tavoitteiksi hyvien tapojen ja käytöksen korostaminen. Käytännössä mitään sen kummempaa ei tätä teemaa varten ole järjestetty ja tapoja on korostettu ihan yhtä paljon kuin ennenkin: jälki-istuntoja kirjoittamalla, käytösnumeroita alentamalla ja Wilma-viestejä kirjoittelemalla. Tavoite on siis ollut ihan turha korulause lukuvuosisuunnitelmassa: näyttää kivalta, muttei merkitse mitään.

Viime keväänä oli jo aistittavissa opettajakunnassa pientä muutosta. Ilmassa oli kyllästymistä yleiseen käytökseen ja tänä syksynä suunnittelupäivistä lohkesikin iso osa siihen, että pohdimme kaikkia mahdollisia ja mahdottomia käytösongelmia ja keinoja puuttua niihin. Keskusteluissa korostuivat yhteiset, kirjatut säännöt ja yhteiset, määrätyt toimintatavat - yhteinen linja opettajien kesken. Useamman kerran todettiin, että jos kaikki opettajat johdonmukaisesti vaativat samaa ja reagoivat rikkomuksiin samoin, myös oppilaat alkavat noudattaa sääntöjä ja ohjeita paremmin.

Ensimmäinen sääntö päätettiin heti suunnittelupäivänä ja otettiin käyttöön kun koulu alkoi. Kännykkät jätetään jokaisen tunnin alussa niille varattuun paikkaan luokkaan. Yllättävän kivuttomasti tuo sujuukin, pieniä pakollisia väittelyitä lukuunottamatta.

Suunnitteilla on myös kaikille yhteiset säännöt ruokalaan (meillä kolme koulua aterioi samassa ruokalassa ja säännöt tuntuvan hieman joustavan eri ikäryhmien kohdalla), selkeät säännöt välitunneilla ulosmenoa varten, erilaiset tempaukset pitkin lukuvuotta hyvään käytökseen liittyen ja niin edelleen. Perustimme oikein tiimin pohtimaan kaikkia näitä juttuja läpi lukuvuoden.

Aika näyttää onko tämäkin ponnistus yhtä tyhjänpäiväinen kuin aiemmin, vai onnistuttaisiinko tällä kertaa edes hieman muuttamaan jotakin koulun arjessa. Loppujen lopuksi käytöksen ollessa kyseessä, ei kovin suuria muutoksia aina edes tarvita vaan pienetkin jutut muuttavat paljon kokonaisuutta. Toivotaan parasta, sillä en tahtoisi keväällä olla kirjaamassa lukuvuoden tavoitteiden saavuttamista arvioitaessa, että "pyrimme korostamaan hyviä tapoja" piste. Tahtoisin olla kirjaamassa, mitä saavutimme oikeasti.

4 kommenttia:

  1. Niinpä, YHTEINEN linja. Tuo on puhututtanut meidänkin koulussa vuodesta toiseen. Yhteiset säännöt sovitaan, mutta aina on niitä, jotka lipsuvat niistä. On niin helppoa olla se kiva opettaja, joka katsoo oppilaiden touhuja sormien läpi. Ja sitten itse on se v-mäinen opettaja, joka pitää yhdessä sovituista linjoista kiinni.

    P.S. Onko tuo raivostuttava sanavarmistus ihan tarpeellinen? Itselläni on parikin blogia Bloggerissa, eikä koskaan ole roskapostin kanssa ollut ongelmia, vaikka sanavahvistusta ei ole.

    VastaaPoista
  2. Niinpä niin. Katsotaan miten yhteinen se linja on syysloman aikaan, saati sitten joulun jälkeen tai keväällä. Ainakin nyt on nostettu kissa pöydälle...

    Ja hyvä kun sanoit tuosta sanavarmennuksesta. En ollut ajatellut koko asiaa, koska minulta se ei sitä kysy, mutta olet oikeassa - se on raivostuttava :) Otin sen pois käytöstä ja jos joskus tulee tarvetta niin saahan sen aina takaisin.

    VastaaPoista
  3. Kiitos Annu näistä hyvistä ja pohdiskelevista teksteistä, saan (ja olen saanut) näistä paljon ajateltavaa juuri alkaneeseen opeuraani. Minä olen kyllä nämä ensimmäiset viikot ollut se, joka ei ole osannut pitää yhteisestä linjasta kiinni, mutta syytän tästä kokemattomuuttani: monet sääntöjen pikkupykälät ovat vielä hukassa ja oppilaat kyllä osaavat näitä aukkoja sääntösivistyksessäni käyttää hyväksi :). Kannatan toki yhteisiä sääntöjä, mutta aluksi niissä on vain opettelemista opettajallakin, eivätkä kaikki lipsumiset ole opettajan miellyttämisenhalua.

    VastaaPoista
  4. Olet ihan oikeassa! Jokaisessa koulussa on niitten virallisten sääntöjen lisäksi satoja kirjoittamattomia sääntöjä tyyliin "näin meillä on aina tehty" ja niitten oppimisessa menee aikaa. Tsemppiä sinulle syksyyn! :)

    VastaaPoista