lauantai 25. helmikuuta 2012

Wilmapurnaus

Meidän koulussa siirryttiin jokin aika sitten Wilman käyttöön. Opettajainhuoneesta poistuivat poissaolokirjat ja oppilaiden repuista poissaolovihkot (sikäli kun ne siellä aiemminkaan tallessa säilyivät). Nyt kaikki vähänkin merkittävä pitäisi näkyä siis Wilmassa: poissaolot, myöhästymiset, läksyjen unohdukset, aktiiviset tuntiosallistumiset, kokeet ja niiden arvosanat.

Mutta ei näy.

Osa opettajista on edelleen sitä mieltä, että on vaivalloista merkitä näitä tietoja Wilmaan vanhempien ja muiden opettajien näkyville. Kaikissa luokissa ei ole koneita ja tuntien jälkeen taitaa olla liian vaivalloista istahtaa opettajainhuoneen koneelle napsuttelemaan edes ne poissaolijat näkyviin. Osa ei vaan viitsi, ei kiinnosta. Joku perusteli, ettei viitsi kirjoittaa sinne mitään, koska ei ne vanhemmat kuitenkaan sitä lue.

Minua se suoraan sanottuna ärsyttää.

Ryhmänohjaajan homma on helpottunut minusta Wilman myötä suuresti. Yhdellä klikkauksella näkee ketkä unohtelevat tavaroitaan, kuka saapuu aina myöhässä, kuka ei osaa rauhoittua ja kuka viittaa ahkerasti. Tai näkee siltä osin kun niitä merkitään. Wilma olisi erinomainen tiedonkeräysväline. Jos oppilaan kanssa tulee jotain ongelmaa ja hänen asioitaan käsitellään vaikka OHR:ssä, saisi Wilmasta helposti printattua tiedot siitä miten tyypillä koulussa menee. Ei olisi välttämätöntä juosta kysymässä jokaiselta aineenopettajalta, että mites se Hessu siellä sun tunneilla, tekeeks se jotain. Tai pitäisi se kai silti kysyä, mutta yleiskatsauksen saisi Wilmasta helposti. Wilmasta voisi olla hyötyä myös vaikka kiusaamistapausten selvittelyssä, kun Wilmaan olisi laitettu kaikki ne kahinat, joihin opettajat ovat joutuneet puuttumaan.

Meillä ei siis ole vielä yhtenäistä linjaa siitä, mitä pitää merkitä ja mitä ei tarvitse. En tiedä miten tämä on ratkaistu muissa kouluissa. Onko kaikki opettajat jollain tasolla velvoitettu tekemään se 'bare minimum' vai onko se meidänkin vain hyväksyttävä, että opettajissakin on aina niitä, joita velvollisuudet eivät koske ja kiinnosta.

Sitten ne samat opettajat vinkuu, että kun se Wilma ei ollenkaan ole niin hyödyllinen kuin sen piti olla. Ei kai jos sitä ei käytetä!

4 kommenttia:

  1. Kuinka paljon on "jokin aika"? Yritin äsken muistella, milloin meille tuli wilma - vaan kauhistus, en muista!?! Kolme vuotta sitten? No, joka tapauksessa vuosi vuodelta siihen on totuttu yhä enemmän ja sitä käytetään yhä enemmän. Nykyisin itse merkitsen koearvosanojen ja muiden huomioiden lisäksi jo läksytkin wilmaan, vaikka meillä oppilaat eivät wilmaan pääse, mutta kysykööt vanhemmiltaan, jos ovat olleet poissa. Se on sanottava, että poissaolot joskus silti unohtuvat, vaikka joka tunnin jälkeen wimassa siis käynkin. Mutta yhteydenpito huoltajiin on lisääntynyt aivan ratkaisevasti.

    VastaaPoista
  2. Meillä taitaa tulla puolitoista vuotta pian täyteen. En itse ollut silloin töissä, kun se otettiin käyttöön, vaikka aika ratkaisevasti sen käyttöönottoon vaikutinkin (siitä ja opekokouksista yleensäkin enemmän toiste enemmän). Meillä ne jotka eivät Wilmaa päivitä ovat aika pitkälle myös niitä, jotka eivät aikanaan viitsineet poissaolovihkoihin merkintöjä laittaa tai jotka eivät muutenkaan kovin innokaasti tietoa eteenpäin koteihin tai kollegoille välitä. Se on vaan niin tylsää sitten itselle ja vanhemmille, kun tietoa ei tule tasapuolisesti. Siitä kun tulee helposti aika vääristynyt kuva: "noilla tunneilla menn hyvin, kun ei koskaan wilmaan mitään tule", kun taas oikea syy onse, ettei opettaja viitsi merkitä... =/ Toivottavasti olet oikeassa ja aika (ja varustelutason parannus) vaikuttavat wilman käytön rutinoitumiseen!

    VastaaPoista
  3. Näin vanhemman näkökulmasta toivoisi kyllä Wilmaan tulevan näkyviin paitsi kokeet, mutta ehkä myös läksytkin. Sekä ehdottomasti kaikkien kokeiden ja pistareiden arvosanat. Kaikki opettajat eivät laita esim. pistareiden arvosanoista mitään tietoa Wilmaan, mutta vanhempien olisi kyllä hyvä seurata miten läksyt on luettu. Yksi lapseni (yläaste) opettajani ärsyyntyi kun asiasta puhuin, sanoi, että sellaiseen ei ole aikaa, opattajilla kun on niin paljon muutakin. Mutta työelämä joka alalla on tiukentunut ja kaikilta vaaditaan koko ajan enemmän. Vaatia voi myös opettajilta.

    VastaaPoista
  4. Minusta Wilmaan pitäisi merkitä kaikki sellainen tieto, jonka olisi hyvä välittyä koteihin eli arvosanat, koepäivät, miksei rangaistukset ja muut yleiseen käytökseen liittyvät jutut (ennen kaikkea siis jos on ongelmia, mutta myös kannustavat merkinnät!). Läksyjen suhteen en ole ihan varma... ehkä wilmassa voisi pitää ylhäällä sellaista summittaista tuntipäiväkirjaa, jossa voisi olla vaikka se missä kappaleessa ollaan menossa, mutta periaatteessa olen sitä mieltä, että koulun pitää opettaa myös omista asioista - eli läksyistä - huolehtimista: niiden merkitsemistä, tarkistamista ja tekemistä itsenäisesti. Se on yllättävän monelle vaikeaa, varsinkin jos tulee vaikka sairauspoissaoloja ja läksyt pitäisi saada joltain kaverilta ja silloin wilma on kieltämättä kätevä. Mutta silti. Kaikkien läksyjen merkkaaminen wilmaan voi olla jo "vähän liikaa holhoamista". En tiedä... Mutta siis muuten lähinnä toivoisin, että koululla olisi yhtenäinen linja sen suhteen mitä wilmaan pitäisi merkitä ja kaikkien olisi sitä noudatettava ja olen samaa mieltä, että ne pistäaritulokset olisi hyvä pistää näkyviin.

    VastaaPoista