perjantai 26. lokakuuta 2012

Hyvät vinkit kiertoon - sanojen harjoittelu

"Läksynä on opetella kappaleesta kaikki uudet sanat." "Riittääks ku luin kokeeseen lähinnä sanoja?" ""Ensi kerralla on sanakoe kappaleen sanoista." "Älkää takertuko jokaiseen sanaan, mitä ette ymmärrä, vaan yrittäkää saada kiinni kokonaisuudesta."

Sanojen opetteluun liittyy minusta kielenopettamisen ja -opiskelun yksi suurimmista paradokseista: toisaalta ilman sanoja ei pärjää ja niitä on pakko opetella sekä pakko patistella lukemaan, toisaalta taas yksittäisten sanojen osaaminen saa välillä suhteettomat mittasuhteet joissain koe- ja harjoitustehtävissä ja lopulta moni mieltää kielen opettelun juuri sanalistojen opetteluksi.

Sanojen opettelu jää myös helposti aika pitkälti jokaisen oppilaan omille niskoille. Samalla opettelu on aika yksipuolista ja onnettoman tehotonta. Yleensä syynä taitaa olla, että kunnolliseen harjoitteluun ja tekniikoiden opetteluun on harvoin aikaa koulussa. Toisaalta juuri sanojen harjoitteluun on ehkä kehitelty kaikkein eniten erilaisia tekniikoita, niin että jokaiselle erilaiselle oppijalle pitäisi kyllä löytyä sopivat. Jos niitä siis tarpeeksi opettaisi ja harjotuttaisi, jotta oppilaat ne omaksuisivat. Suurin osa kun lukee sanoja metodilla: "ensin mä vaan luen niitä ja sit mä saatan joskus peittää sen toisen ja kysellä itseltäni".

Minä poden ihan jatkuvasti huonoa omaatuntoa sanaston opettamisesta ja varsinkin niistä tekniikoiden opettamisesta. Tahtoisin opettaa enemmän erilaisia keinoja sanaston opetteluun. Tahtoisin harjoituttaa sanoja enemmän tunneilla. Tahtoisin osoittaa, että sanat oppii parhaiten kun ne ovat jossain yhteydessä, eivätkä osana vaan loputonta sanalistaa. Tahtoisin opettaa, että sanoilla voi leikkiä. Tahtoisin opettaa, että sanojen merkityksiä voi päätellä lauseyhteydestä. Tahtoisin opettaa miten sanakirjaa kannattaa käyttää ja millaista hyötyä netti tarjoaa sanaston opetteluun. Ja sitten tulee vastaan aika. Sitten oppilaiden kiinnostus. Sitten oma energia, suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys. Ja lopulta on se huono omatunto.

Tällä hetkellä sanojen harjoittelu tai opettaminen on minulla hävettävän vähäistä. Peruskaavani taitaa mennä suunnilleen näin:

- sanasto luetaan parin kanssa, itsekseen tai opettajan johdolla ennen kappaleen kuuntelemista
- toisinaan muistutan merkkaamaan uudet sanat sanastosta, aina en muista
- toisinaan sanastoa käytetään hyväksi kappaleen ennakoinnissa
- ysien kanssa kappaleista merkitään ns. tärkeät sanat - eli jaetaan sanastoa vähän sen mukaan, mitä sieltä on syytä opetella ja mikä ei ole ihan niin tärkeää
- sanastoa harjoitellaan lähinnä kirjan sanastotehtävien kanssa
- joskus pelataan sanastopeliä, jossa taululle kerätään kappaleen sanoja ja kahdesta joukkueesta on molemmista yksi kerrallaan taululla: minä sanon sanan suomeksi ja kumpi alleviivaa sen ensin englanniksi saa joukkueelleen pisteen
- sanakokeita pidän noin joka toisesta kappaleesta

Siinäpä se. Hirveän vähän. Hirveän yksipuolista. Oikein nolottaa.

Tässä kirjoittaessanikin olen jo keksinyt jotain mitä voisin tehdä lisää. Voisin tehdä lisätehtäviksi sanasokkeloita tai ristikoita kappaleiden sanoista. Oppilaat kun jostain syystä rakastavat ristikoita. Voisin laittaa oppilaat itse tekemään ristikoita toisilleen kotona läksynä. Haluaisin yhdistää sanaston opettelun kirjoittamisen harjoitteluun, mutta en tiedä miten se parhaiten tapahtuisi niin, että oma työmääräni ja kulutettava aika eivät kohtuuttomasti kasvaisi.

Kertokaapa miten te harjoitutatte sanastoa tunneilla? Vai annatteko läksyksi?

10 kommenttia:

  1. Pidän silloin tällöin sanabingoa, jossa oppilas piirtää vihkoonsa 4x4 ruudukon ja kirjoittaa jokaiseen ruutuun yhden valitsemansa sanan sanastosta vieraalla kielellä. Sitten luen sanastosta sanoja suomeksi hyppien aina jokusen yli. Oppilailla on sanasto auki, jotta voivat tarkastaa kirjoittamiensa sanojen merkitykset, jos ovat ne unohtaneet. Tahdin joutuu tästä syystä kyllä pitämään aika hitaana. Kun olen päässyt sanaston kerran loppuun, aloitan alusta eri sanoilla. Yleensä toisella kierroksella tulee ensimmäinen bingo. Oppilaat ovat ihmeen motivoituneita tähän hommaan ja bingosta palkinnoksi saatava leima tuntuu olevan teinillekin aika tärkeä juttu :)

    VastaaPoista
  2. Täytyypä kokeilla tuota sanabingoa, kiitos vinkistä! Alakoulussa vaan pienimpiä oppilaita harmittaa niin vietävästi, jos ei saa bingoa - ja yleensä päädynkin siihen, että pelataan kunnes kaikki saavat ;) No, vitoset ja kutoset jo osaavat hävitäkin!

    Minuakin harmittaa se, ettei ehdi sanjen harjoittelukikkoja oikein käydä läpi oppilaiden kanssa; kutoset tekevät aiheesta ryhmätyön ja monesti silloin jokin ryhmä päätyy tekemään muille ristikoita tai sanapelejä.

    Sanojen opettelu saa joskus tosiaan vähän turhan ison roolin. Itse olen pyrkinyt kolmosten vanhempainilloissa saamaan huoltajat ymmärtämään, että kielenopiskelu on muutakin kuin pänttäämistä; huoltajilla kun itsellään niin vahva muistikuva omista kieliopinnoistaan - mikä ehkä esim. lukioiässä olikin/onkin realiteettia.

    Annan sanat aina läksyksi, mutta perinteistä sanakoetta en joka kappaleesta pidä (sehän tarkoittaisi melkein viikottaista sanakoetta=oppilas kokee kielenopiskelun olevan sanojen pänttäämistä), vaan testaan sanoja esim. suullisin pelein, kisoin, AB-lappusin tai ihan suullisesti itse kyselemällä/pari kyselee parilta.

    Ei sinulla mielestäni ole mitenkään vähäinen tuo sinun ranskalaisin viivoin merkitsemä listasi! Sanoja tulee pyöriteltyä itse kappaleessa ja luultavasti rakennetehtävissäkin uusia sanoja vilahtelee. Eipä tuota aikaa ole kaikkeen, mitä haluaisi! Teemme parhaamme, enempään emme pysty!

    VastaaPoista
  3. http://www.discoveryeducation.com/free-puzzlemaker/

    VastaaPoista
  4. -> jos on joku nettijuttu taikka muu oppikirjaan liittyen, parhaassa tapauksessa sanalistoja voi suoraan copy-pastettaa tuonne ristikkokoneeseen eikä aikaa ja voimaa kulu kovinkaan paljon. Taikka alakoulussa perussanalistoja löytyy kyllä netistäkin tyyliin värit, numerot, eläimet jne.

    VastaaPoista
  5. Toi sanabingo vois upota ainaki seiskoihin ja miksei kaseihinki. Yseistä ehkä riippuen ryhmästä :D

    Alakoulun opelle kiitos tsemppauksesta! Ehkä se riittämättömyyden tunne tulee tossa vähän siitä, että kun tietää miten niin iso osa oppilaista ei osaa opetella sanoja silleen itselle tehokkaalla tavalla ja kun keinoja olisi, niin niitä haluaisi opettaa - jos siis ehtisi ja pystyisi ja muistaisi ja jaksaisi...

    Ja Discoveryn puzzle maker on ollu mullakin kovassa käytössä. Mulla vaan ei oo opeopasta sähkösessä muodossa, ni en voi copy-pasteta sanastoja suoraan, vaan pitää ite näpytellä ja se on vievinään liikaa aikaa... Voi miten laiskaksi sitä on joissain asioissa tullut! :)

    VastaaPoista
  6. otat oppilaita ("ennakoivaan", tätähän suositellaan) tukiopetukseen ja pistät opettelemaan kaikki tulevien kappaileiden keskeiset sanat kirjoittamalla ne koneelle. Siitä sitte vaan copy-pastettaa seuraavaa tuntia varten kaikille ristikot :)

    kyllä on lapsilähtöistä ja kaikkea muuta pedagogista vielä kaupan päälle. TVT-taidotkin tulee integroitua oppiaineeseen.

    VastaaPoista
  7. Heip. Olen tässä muutaman päivän aikana kahlannut läpi blogiasi ja täytyy sanoa, että kirjoitat mielenkiintoisista ja ajankohtaisista asioista ihanasti. Vaikken valmistukaan itse kieltenopettajaksi, niin täältä olen saanut vinkkejä ja virikkeitä omaa opetusta silmällä pitäen, kiitokset siitä! Tsemppiä ja voimia pimeään vuodenaikaan. :)

    -E

    VastaaPoista
  8. Hyvä ehdotus, anonyymi :) Tai sitten voisin ottaa selvää saako sen opeoppaan sähköisessä muodossa...

    Ja E kiitokset kommentista! En aina kauhean tarkkaan mieti mitä tai miten kirjoittelen, mutta hyvä jos jutuista jotakin saa irti myös muut kuin kieltenopet :)

    VastaaPoista
  9. Olen vähän myöhässä tämän vastauksen kanssa, mutta löysin blogisi vasta äskettäin. Minä laittaisin oppilaat itse (tai pareittain) tekemään muille ristikoita tai muita sanastotehtäviä noilla neitin työkaluilla. Oppilaat joutuvat itse miettimään, mitkä sanoista ovat hyödyllisiä, harjoittelemaan niiden kirjottamista koneella ja lisäbonusena tehtävällä on ehkä enemmän merkitystä, kun ristikko annetaan muille täytettäväksi.

    VastaaPoista
  10. Kannattaa kokeilla Kahoot-ohjelmaa (getkahoot.com), jos/kun suurimmalla osalla porukasta on älypuhelimet. Sillä voi testata sanaston osaamista ja se on opiskelijoiden mielestä kivaa. Muistipelit toimivat sanaston opettelussa hyvin: lapun toiselle puolelle sana, toiselle selitys, pelailua pienryhmässä. T. S2-ope

    VastaaPoista