tag:blogger.com,1999:blog-4427100393329243578.post2473827637323901673..comments2022-09-11T10:58:01.315+03:00Comments on Reppuvihko: Hyvät vinkit kiertoon - opiskelutekniikatAnnuhttp://www.blogger.com/profile/01934684977094337606noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-4427100393329243578.post-58975016275824076032014-02-07T17:55:33.879+02:002014-02-07T17:55:33.879+02:00Minä teen juuri gradua eräästä yläkoulun "opi...Minä teen juuri gradua eräästä yläkoulun "opiskelutekniikan kurssista" mikä on mielestäni loistohomma! Sielä saa valita valinnaisaineena opiskelutekniikan kurssin, missä ehditään rauhassa paneutua erilaisiin opiskelutekniikoihin, kokeisiinlukutekniikoihin ja opiskelustrategioihin, muistikikkoihin, aineenkirjoitusvinkkeihin ymsyms! Materiaalina pitkälti oppilaiden omat läksyt, niin että tunneilla saa siis pari tuntia viikossa ylimääräistä ohjattua läksyjenteko ja kokeisiinlukuaikaa! Lisäksi etsitään omia vahvuuksi ja oppimistyylejä ja mietitään mikä tekee "hyvän oppilaan," onko kyse älystä vai hyvistä tekniikoista. Kurssi on ollut älyttömän suosittu ja oppilaiden kokemukset tosi positiivisia! Lisäks tunneilla ehtii kertailla ainetunneilla epäselväksi jääneitä hommia tai isompia aukkoja oppiaineissa.... On hassua ettei peruskoulussa oo erikseen aikaa tälle, kun lukiossa ja etenkin lukion jälkeen on tarjolla vaikka mitä tukea opiskelutekniikoiden haltuunottoon, lähtien valmennuskeskusten ja yliopistojen järjestämistä kursseista...!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4427100393329243578.post-1486695913438032472013-01-14T12:36:18.114+02:002013-01-14T12:36:18.114+02:00Kiitos :) Minusta on todella mukava kuulla, että k...Kiitos :) Minusta on todella mukava kuulla, että kirjoituksista on ainakin joku löytänyt inspiraatiota! Omilla tunneilla on aika vähän pystytty keskustelemaan opiskelutekniikoista, koska se vaatisi aika hyvän pohjustuksen aiheeseen ja siten oppilaiden omatkin vinkit ovat jääneet vähän vähiin... Seiskan alussa voisi olla kyllä hedelmällistä puhua aiheesta enemmänkin ja pitää vaikka ryhmien välillä kilapilu siitä, ketkä keksivät hauskimman tavan opetella vaikka sanoja... Into ideointiin kun tuntuu vähenevän iän myötä. <br /><br />Opon kommentista tuli mieleeni, että olisi tosi hienoa, jos koulussa pystyttäisiin räätälöimään sellainen "yleinen läksyresepti", joka olisi sitten sovellettavissa kaikkiin aineisiin. Reseptin voisi jakaa juuri vaikka opo ja se voitaisiin esitellä myös vanhempainilloissa kaikille vanhemmille ja julkaista vaikka wilmassakin. Sen soveltamisesta puhuttaisiin kuitenkin kaikissa oppiaineissa ja sitä sovellettaisiin käytäntöön kaikissa oppiaineissa - mahdollisuuksien mukaan tietenkin. Tällöin rutiini lukuläöksyjen jne suhteen vahvistuisi kaikkien oppiaineitten kautta ja teho olisi huomattavasti suurempi! Vaatisi sitoutumista kaikilta opettajilta (tai ainakin suurimmalta osalta), mutta voisi olla ehkä kehittelyn arvoinen idea... Täytyykin ottaa joskus oman koulun opon kanssa puheeksi tai yrittää ensin vaikka vaan kieltenopettajien kesken laatia yhteinen resepti! Annuhttps://www.blogger.com/profile/01934684977094337606noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4427100393329243578.post-39115547824594591422013-01-13T15:55:57.574+02:002013-01-13T15:55:57.574+02:00Näin yläkoulun opon näkökulmasta erittäin tärkeä a...Näin yläkoulun opon näkökulmasta erittäin tärkeä aihe! Käytän tasaisesti henkilökohtaisissa ohjauksissa aikaa opiskelutekniikoiden kertaamiseen ja läpikäymiseen (SSMK esim lukuaineissa). Monelle se tärkeän asian erottaminen ja hahmottaminen on hyvin vaikeaa. Siihenhän auttaisi nimenomaan tuo silmäily ja ennakointi. Silti aika ei opollakaan oikein riitä, vaikka useiden oppilaiden kanssa 45 minuuttia opiskelutekniikan opetteluun käytänkin... Sekin tuntuu riittämättömältä! Ja moniko opit ottaa oikeasti käyttöön, kun ajatellaan että LÄKSYT on tehty riittävän hyvin, kun tehtäviin on sutaistu jotain ulkomuistista tunnilta...<br /><br />-opoAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4427100393329243578.post-24810031638921513092013-01-06T18:08:19.295+02:002013-01-06T18:08:19.295+02:00Unohdin kirjoittaa että Hyvät vinkit kiertoon -kir...Unohdin kirjoittaa että Hyvät vinkit kiertoon -kirjoitukset ja muiden kommentoinnit niihin ovat olleet inspiroivia, on ollut kiva saada uusia vikkejä :) Kiitos blogin pitämisestä!alakoulun englantinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4427100393329243578.post-19665322315411693242013-01-06T17:50:25.241+02:002013-01-06T17:50:25.241+02:00Mä haluaisin kanssa keskittyä enemmän opiskelutekn...Mä haluaisin kanssa keskittyä enemmän opiskelutekniikoiden opettamiseen, mutta pinnalliseksi se on vielä jäänyt. Läksyreseptisi on hyvän ja hauskan kuuloinen idea, pitääkin tehdä oma versio siitä ja ottaa käyttöön vaikka huomenna oppilaiden kanssa kun sopivasti alkaa uusi lukukausi :) Omasta lukioajasta parhaiten kielten tunneista on jäänyt mieleen juuri se tunti jolla käsiteltiin uusien sanojen opiskelutekniikoita (ensin katsottiin monta sanaa muisti kun luettiin listana, sitten yhdistettiin mielikuva sanaan ja sitten tehtiin mahdollisimman erikoinen tarina sanoista). Olen yrittänyt kannustaa oppilaita kirjoittamaan kappaleen vaikeista sanoista lauseita, mutta tähän mennessä vain muutama on sen tehnyt. Pitäisi koittaa tehdä se koulussa yhdessä muutaman kerran niin helpottaisi varmaan :)<br /><br />Välillä oppilailta itseltään tulee hauskoja opiskelutekniikoita (esim. tekevät leikkikokeita toisilleen/sisaruksilleen)ja muistisääntöjä mitä he ovat itse keksineet (esim. vaikea muistaa hon/han (tai hans/hennes, mutta kun Hans on pojan nimi niin han/hans liittyy poikiin)kun puhumme siitä miten he harjoittelevat kieliä kotona. Onko joku teistä pitänyt opiskelutekniikoihin liittyviä tunteja ja/tai harjoituksia tunnilla? Entä onko oppilailta tullut oivalluksia tai vinkkejä jakoon?alakoulun englantinoreply@blogger.com