Yliopistossa yksi lehtoreistamme jakoi kulttuurin aina: Kultuuriin suurella alkukirjaimella eli musiikkiin, taiteeseen, kirjallisuuteen jne. sekä kulttuuriin pienellä alkukirjaimella eli kaikkeen muuhun tapoihin, elämään, historiaan, maantieteeseen jne liittyvää mitä yksi kielialue nyt vaan voi sisältää. Ehkä tähän voisi tehdä vielä pienen alaluokan kielenkäytön kulttuurille eli sille, ettei pelkkä kielen muoto riitä, vaan pitää tietää miten sitä käytetään, pragmatiikalle. Sillä se on aika tärkeää kulttuuria. Siis sellaiset tapaukset, että esimerkiksi "Hi! How are you?" ei ole varsinaisesti kysymys, vaan pelkkä tervehdys, se vaan kuuluu osaksi sitä tervehdystä.
Siitä varmaan kaikki ovat yhtä mieltä, että pragmatiikan opettamista ei voi kieltentunnilla välttää. Mutta riittääkö se, että opetetaan, että englanninkielessä "please" kuuluu lisätä pyyntöihin, sillä sen poisjättäminen on pahempi virhe kuin suomeksi kiitos-sanan poisjättö? Pitäisikö peruskoulun kielenopetus sisältää myös kulttuuria? Entä Kulttuuria? Kuuluuko kieltentunnilla opettaa, että "täällä on maa nimeltä Australia ja siellä puhutaan englantia ja sen pääkaupunki ei muuten ole Sydney vaan Canberra ja tiesittekö, että Queen Elisabet II on myös Australian kunigatar"? Pitääkö keskustella siitä keitä olivat William Shakespeare ja Charles Dickens? Ja miten silloin pitäisi valmistautua vastaamaan "eihän tää oo mikään maantiedon- / historian- / äikäntunti"?
Tiedän olevani joissain asioissa aikamoinen haaveilija, mutta minusta olisi ihanaa toteuttaa oppiaineiden rajoja ylittäviä projekteja, jotka nivoisivat yhteen sekä kieltä että kulttuuria. Liittää yhteen historiaa ja kieltä, mantietoa ja kieltä, äidinkieltä ja vierasta kieltä. Tutkia vaikkapa Yhdysvaltoja samanaikaisesti englannintunnilla, kun Pohjois-Amerikasta puhutaan maantiedossa. Miettiä siirtomaa-aiheita englanniksi samalla, kun niitä käsitellään historiassa. Tutkia puhuttua kieltä ja sen piirteitä sekä äidinkielen, että vieraan kielen pohjalta. Pohtia kääntämisen ongelmia ja toteuttaa käännösprojekti, jota työstettäisiin sekä äidinkielen- että englannintunneilla. Leipoa kotitaloustunnilla kakku noudattaen englanninkielistä reseptiä. Liittää musiikkia entistä vahvemmin kielenopetukseen niin, että samalla oppilas myös oppisi jotain musiikista!
Minusta olisi todella mukava kuulla teidän kokemuksianne ja ajatuksianne kulttuurin opettamisesta kielten tunnilla. Jatkan aiheesta vielä toiseen otteeseen, sillä tästä tuli nyt kuitenkin vähän tälläinen johdantomainen ja termien määrittelyyn sotkeutunut teksti. Palaan tuohon käytännöllisempään osuuteen siis myöhemmin, mutta olisi hauskaa liittää siihen myös muiden ajatuksia :)